035-533 70 05 support@akzwet.nl

Je bent ondernemer en doet zaken met andere ondernemers. Zodra je levert aan een bedrijf binnen Europa of gebruik maakt van de verleggingsregeling voor de BTW dan ben je wettelijk verplicht het BTW-nummer van de afnemer/klant op de factuur te vermelden.

Echter hoe kom je er nu achter of het BTW-nummer dat je ontvangen hebt ook correct is.
Tegenwoordig kan je dit checken bij een speciaal daarvoor gemaakte website van de Europese Commissie genaamd VIES. Op deze website kan je zowel het land en het BTW-nummer van de afnemer als die van jouw eigen bedrijf invullen. Daarna krijg je antwoord op jouw vraag.

Dit kunnen eigenlijk maar 2 antwoorden zijn;

1 – “Ja, geldig BTW-nummer”
Hierbij krijg je in het scherm meerdere gegevens van de klant te zien.
Let op: Is de getoonde bedrijfsnaam gelijk aan die van jouw klant.
Wil je deze informatie bewaren voor jouw administratie, dan raad ik je aan om dit antwoord te printen met een pdf-printer en op te slaan op jouw computer.

2 – “Geen geldig BTW-nummer”
Ook hier krijg je informatie te zien, maar een stuk beperkter.
In dit geval dien je bij de afnemer zijn BTW-nummer na te vragen.
Geef hierbij aan dat als je geen correct BTW-nummer ontvangt je verplicht bent om de BTW wel in rekening te brengen.
De enige manier waarop de klant dan de BTW terug kan ontvangen is als hij daarvoor een aangifte doet.
Vaak is hier een drempelbedrag aan verbonden voor de teruggave.
Maar wat vooral heel belangrijk is is dat deze aangifte redelijk veel tijd in beslag kan nemen, wat de klant kan voorkomen door het afgeven van het juiste BTW-nummer.

Bij een levering aan een particulier binnen Nederland en/of Europa dien je altijd de BTW zoals deze in Nederland geldt op de factuur te vermelden. Bovenstaande is hierbij niet van toepassing.